تکنیک، کلید اصلی تمرینات است

۱۰ نکته که باید هنگام انتخاب باشگاه به آن دقت کنید
۲۱/۰۵/۱۳۹۵
راهنمای تازه کارهای زیبایی اندام
۲۱/۰۵/۱۳۹۵

تکنیک، کلید اصلی تمرینات است

تکنیک صحیح، در گرفتن حداکثر بازدهی در استفاده از وزنه، بسیار ضروری است. اگر تکنیک را به درستی اجرا کنید، در هنگام وزنه زدن چربی سوزی خواهید کرد، قدرتتان افزایش می‌یابد و همچنین استخوانتان متراکم می‌شود! اما اگر اشتباه اجرا شود، می‌تواند باعث آسیب دیدگی شما شود. تکنیک اشتباه در وزنه زدن می‌تواند باعث رگ به رگ شدن، کشیدگی، پاره شدن ماهیچه‌ها و یا آسیب‌هایی شود که شما را از ادامه تمرین باز دارد.

ما در این مقاله سعی داریم باید‌ها و نباید‌هایی را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید بازدهی تمرین با وزنه را افزایش داده و آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست را به حداقل برسانید.

بایدها

  • وزنه‌ای با سنگینی مناسب انتخاب کنید.
    ابتدا وزنی را انتخاب کنید که بتوانید ۱۲ تا ۱۵ بار پشت سر هم آن را بلند کنید. برای اکثر مردم، یک ست ۱۲ تایی با وزنه‌ی مناسب، می‌تواند قدرت لازم و بازدهی کافی در مقایسه با سه ست ۱۲ تایی را داشته باشد. هرچقدر قدرتتان افزایش می‌یابد، به همان میزان می‌توانید وزن وزنه‌ها را نیز افزایش دهید.
  • صحیح وزنه بزنید.
    طرز استفاده صحیح از وزنه‌ها را برای هر تمرین یاد بگیرید. هرچه صحیح‌تر وزنه بزنید، نتیجه بهتری نیز می‌گیرید – و لازم به گفتن نیست که تکنیک اشتباه، باعث آسیب به شما می‌شود. اگر نمی‌توانید وزنه را صحیح استفاده کنید، بهتر است وزنه‌ی سبک‌تری را انتخاب کنید یا تعداد تکرار‌ها را کم کنید.
  • تنفس صحیح.
    ممکن است زمانی که وزنه‌ای را بلند می‌کنید، نفستان را حبس کنید. این کار را نکنید. حبس کردن نفستان باعث می‌شود فشار خونتان به شدت افزایش یابد. در عوض، بهتر است زمانی که می‌خواهید وزنه را بلند کنید نفستان را بیرون بدهید.
  • تعادل را حفظ کنید.
    بر روی همه‌ی عضله‌های اصلیتان کار کنید. عضلات شکم، پا، سینه، پشت، سرشانه و بازو‌ها. باید عضلاتتان را به صورت متعادل تقویت کنید، یعنی اگر برای جلوبازو وزنه می‌زنید، بر روی پشت بازویتان نیز کار کنید تا تمام عضلاتتان با همدیگر تقویت شود.
  • استراحت کنید.
    در دو جلسه‌ی پشت سر هم، بر روی یک عضله تمرکز نکنید. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا هر گروه از عضله‌هایتان را یک یا دو روز در هفته تمرین دهید. ولی هیچ‌گاه دو جلسه پشت سر هم بر روی یک گروه عضله تمرکز نکنید و اجازه دهید عضله‌هایتان استراحت کنند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *