مبتلایان به دیابت از این سبزیجات استفاده کنند

فواید و خواص خرمالو
۱۰/۰۸/۱۳۹۵
چه ساعتی از روز مولتی ویتامین بخوریم
۱۳/۰۸/۱۳۹۵

مبتلایان به دیابت از این سبزیجات استفاده کنند

بیماری دیابت می تواند تا حد زیادی با کمک برنامه غذایی مناسب کنترل گردد. مصرف برخی سبزیجات می تواند تاثیرات دو چندانی در فرایند درمانی و کنترل این بیماری نقش داشته باشد. در این مطلب به معرفی چند مورد از بهترین سبزیجات برای این بیماران خواهیم پرداخت. با دکترسلام همراه باشید.

کلم بروکلی :

با شاخص گلایسمیک پایین برای دیابتی ها مفید می باشد. کلم بروکلی و سبزیجات مشابه آن حاوی سولفوروفان هستند که این ترکیب منجر به افزایش آنزیم های بدن برای مبارزه با مواد شیمیایی سرطان زا می شود. کلم بروکلی کربوهیدرات کمی داشته و غنی از ویتامین های A,C,K, فیبر و آهن می باشد.

کلم بروکسل:

سرشار از ویتامینE می باشد و بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. علاوه بر ویتامین E  غنی از ویتامین A, C,  فولات و فیبر است که برای دیابتی ها بسیار مفید است.

خیار:

۹۶٪ آنرا آب تشکیل می دهد و به بدن برای هیدراته ماندن کمک می کند. خیار بسیار کم کالری و حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد است و مصرف آن در برابر بیماری های مزمن مثل سرطان،دیابت، بیماری های قلبی و آلزایمر محافظت ایجاد می کند و نیز حاوی پتاسیم برای کاهش میزان فشار خون است.

فلفل قرمز:

سرشار از ویتامین C  بوده که به بهبود سیستم ایمنی بدن و تسهیل جذب آهن کمک می کند. ضمن اینکه منبع غنی از ویتامین B۶، فولات، ویتامینA و آنتی اکسیدان ها نیز می باشد.

مارچوبه:

این گیاه در هر فنجان حاوی ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات می باشد و سرشار از ویتامین A وk می باشد. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می شود.

اسفناج:

به عنوان سبزی کم کربوهیدرات و دارا بودن فولات و B – کاروتن و ویتامینK گزینه مناسبی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲        می باشد. سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج حاوی سطح بالایی از کلروفیل هستند که ماده ای می باشد که به مبارزه با دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می رود . دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی در تفراد مسن می باشد.

برگ چغندر:

غنی از ویتامین های A,B,K ،آهن و کلسیم و گزینه مناسب برای کاهش قند خون و سوزاندن چربی و کاهش التهاب بدن می باشد.

بامیه:

فیبر موجود در بامیه نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد. یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند. میتوانید چند عدد بامیه را از وسط نصف کرده و از شب در آب خیس کنید و صبح که مایع درون لیوان حالت ژله ای مانند پیدا کرده را به صورت ناشتا میل فرمایید.

این مقاله را دوست داشتید؟ آنرا به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

eyd-fetr10%